27
ژوئن

ملزومات آزمایشگاهی

ملزومات آزمایشگاهی و آشنا بودن با وسایل آزمایشگاهی بخش مهمی از مهارت ها و زمینه های فعالیت علمی و پژوهشی در آزمایشگاه می باشد. در اینجا به توضیح ابزارهای مهم آزمایشگاهی می پردازیم.

لیست ملزومات آزمایشگاهی

در ادامه می توانید چند نمونه از پز کاربرد ترین ملزومات آزمایشگاهی و توضیحاتی در مورد آن ها را ببینید. با رشنو لب همراه باشید.

لوله ی آزمایش

لوله ای است برای نگه داری و گرم کردن محلول ها و مایعات که نباید در هنگام گرم کردن آن بیش از ۳/۱ ظرفیتش را پر کرد. آن را ته گرد می سازند تا در برابر گرمای مستقیم آتش، نشکند.

برس لوله یا لوله شور: نوعی برس که برای شستن وتمیز کردن دیواره ی درونی لوله ی آزمایش کاربرد دارد.برای  شستن لوله آزمایش، برس را درون لوله آزمایش قرار می دهند و می چر خانند.

جا لوله ی آزمایش

وسیله ای چوبی،پلاستیکی یا فلزی که برای نگهداری لوله آزمایش کاربرد دارد.

لوله گیر :وسیله ای فلزی یا چوبی که برای نگهداری لوله آزمایش به هنگام گرم کردن (لوله گیر فلزی)و گرفتن آن (لوله گیر چوبی) به کار می رود.

لیوان آزمایشگاهی یا بشر

لیوان آزمایشگاهی که دارای دو نوع شیشه ای و پلاستیکی می باشد .از بشر برای برداشتن حجم معینی از مایعات و گرم کردن محلول ها ، تهیه محلول ها ، حل کردن مواد و انتقال محلول ها استفاده می گردد. بشر اندازه های حجمی متفاوتی دارد. آن را روی سه پایه و توری نسوز قرار می دهند. برای تبخیر ،گرم کردن،صاف کردن وغیره…  کاربرد دارد. با توجه به حجم آن مشخص می شود (مانند: ۶۰۰ سی سی، ۲۵۰ سی سی ، ۱۰۰۰ سی سی و … )

ارلن مایر

ظرفی مخروطی شکل است که برای گرم کردن محلول ها و مایعات و یا نگهداری آنها  وهمچنین برای همزدن مخلوط ها کاربرد دارد. (مانند: ۶۰۰ سی سی، ۲۵۰ سی سی ، ۱۰۰۰ سی سی و … )